اول  مه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Diabetes Research and Clinical Practice نشان می دهد که فشار خون بالا و کلسترول بالا قبل از جراحی متابولیک، همراه با طول مدت طولانی تر دیابت و HbA1c بالاتر، پیش بینی کننده های مستقلی برای تداوم دیابت نوع 2 (T2DM) پس از این جراحی هستند.

جراحی متابولیک به عنوان موثرترین راهبرد درمانی برای مدیریت دیابت نوع 2 شناخته شده است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد عوامل قبل از عمل که ممکن است بر رهایی از دیابت نوع 2 پس از جراحی متابولیک تأثیر بگذارد، وجود دارد.

در یک مطالعه ی آینده نگر بر روی 98 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 تحت عمل جراحی متابولیک، محققان داده هایی را در مورد پارامترهای بالینی، آنتروپومتریک و بیوشیمیایی در ابتدا و 1 سال پس از جراحی جمع آوری کردند.

این مطالعه به یافته های بالینی زیر منجر شد:

· بیمارانی که پس از جراحی متابولیک نتوانستند به بهبودی دیابت نوع 2 دست یابند، مدت طولانی تری به دیابت مبتلا بودند و سطوح HbA1c بالاتری داشتند.

· در مقایسه با کسانی که به بهبودی از دیابت نوع 2 پس از جراحی متابولیک رسیدند، درصد بیشتری از این بیمارانی که پس از جراحی همچنان به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، قبل از جراحی از انسولین، داروهای ضد فشار خون و درمان های کاهش دهنده چربی استفاده می کردند.

· بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا هایپرکلسترولمی قبل از جراحی، درصد کمتری از گروه رهایی یافته از دیابت نوع 2 رابعد از جراحی تشکیل می دادند.

· بیماران مبتلا به دیابت طولانی‌تر نیز درصد کمتری از گروه رهایی یافته از دیابت نوع 2 را پس از جراحی تشکیل می دادند.

· مدت زمان دیابت، مقدارHbA1c  قبل از جراحی، و وجود فشار خون بالا و کلسترول بالا قبل از جراحی با بهبودی از دیابت نوع 2 پس از جراحی متابولیک، پس از تنظیم جنسیت، سن، دور کمر و نوع جراحی در مدل رگرسیون لجستیک، رابطه معکوس داشتند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد بیمارانی که قبل از عمل به فشار خون بالا یا هایپرکلسترولمی مبتلا هستند، و همچنین افرادی که مدت زمان دیابت طولانی‌تر و سطوح HbA1c بالاتری دارند، ممکن است به استراتژی‌های مدیریتی تهاجمی‌تری برای دستیابی به بهبودی از دیابت نوع 2پس از جراحی متابولیک نیاز داشته باشند.

محققان افزودند: نتایج این مطالعه ممکن است پیامدهایی برای عملکرد بالینی نیز داشته باشد، زیرا این یافته ها نشان می دهند که قبل از عمل در هنگام انتخاب بیماران دیابتی برای جراحی متابولیک، باید فشار خون بالا و کلسترول خون بالا به عنوان عوامل منفی در نظر گرفته شوند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/preoperative-hypertension-and-hypercholesterolemia-predict-t2dm-persistence-after-metabolic-surgery-in-obese-patients-110755